Wednesday, July 18, 2012

PENTING KE PAKAI TONER?

Soalan ni selalu jugak bermain-main di kepala bila mana kita nak beli sesuatu produk kecantikan. Kalau dah beli pencuci muka cukup lah buat apa nak pakai toner, moisturizer lagi kan..Nak-nak kalau muka kita tu takde cacat celanya takut pulak kalau memandai pakai barang itu ini tak pasal-pasal muka yang elok terus naik yang bukan-bukan.

Dulu, masa study sampai lah dah kahwin saya memang tak pernah ambil pusing pun pasal kepentingan pakai toner ni. Bagi saya cukuplah kalau muka kita tak berjerawat dan tak sakit mata memandang. Untuk pengetahuan kulit muka saya jenis yang berminyak. So kalau sekali sekala ada jerawat yang datang singgah saya tak hirau sgt. Esok lusa kecutlah dia..

Tapi bila usia semakin meningkat saya sedar yang rutin penjagaan muka saya perlu diubah. Sebab?? Pada saya kita banyak terdedah kepada persekitaran yang agak kurang sihat maksudnya habuk, udara pun dah tak fresh macam dulu-dulu, asap kenderaan & seumpamanya. Kulit yang dulu rasa macam ok dah jadi tak ok (kusam). Paling ketara liang pori kulit muka semakin membesar dengan jayanya..Benda ni sedikit sebanyak buat saya down & tak berapa konfiden nak berdepan dengan orang.

Jadi 1st step rutin yang saya ubah ialah pakai toner. Ya..Rupanya penting pakai toner ni hehe maklumlah dulu tak pernah ambil tahu pun pasal bab-bab skincare ni. Tambah-tambah untuk kulit berminyak macam saya; sangat digalakkan pakai toner untuk kecilkan liang pori & at the same time merawat kulit kusam. Banyak produk toner yang ada di pasaran tapi mcm mana kita nak tahu yang ianya sesuai dengan kita? Saya boleh conclude:

  1. Warna toner tu mesti jernih. Kalau letak atas facial cotton & nampak ada warna selain warna transparent maknanya kandungannya ada bahan kimia yang mungkin bahaya pada kulit. Selalunya yang akan buat kulit mengelupaslah.
Saya pakai
ANNISUE Stem Cell Facial Toner

Terpulang lah pada korang nak beli toner brand apa pun tapi mesti check dulu kandungannya. Benda-benda yang nak letak kat muka ni mestilah kena particular sikit dan yang penting selamat & halal ;)

Macam biasa lah camwhoring ;p


No comments:

Post a Comment